E.g., 22.09.2021
E.g., 22.09.2021
E.g., 22.09.2021
E.g., 22.09.2021
E.g., 22.09.2021

Державна політика перехідного періоду

МінРе
Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України

Старт

Міністерство розробляє пакет законодавчих ініціатив щодо перехідного періоду.

В нашому розумінні, перехідний період — це комплекс заходів, які здійснює Українська держава для деокупації та реінтеграції окупованих територій. Перехідний період розпочався з дня, коли Україна почала активні дії з визволення цих територій, тобто з початком АТО на Донбасі, і завершиться лише після повного відновлення звільнених від окупації територій

Ідея

За роки протидії російській агресії з’явилася низка базових законів, що так чи інакше регулюють державну політику щодо Криму та Донбасу. Їхній аналіз зараз говорить про наявність в них неузгодженостей як в термінах, так і в підходах, а спорадичні зміни в них — про непослідовність державної політики. Державна політика щодо Донбасу та Криму має бути послідовна, цілісна і зрозуміла всім громадянам та нашим міжнародним партнерам, які весь цей час підтримують Україну в боротьбі з агресором.

Уніфікація підходів до регулювання загальних аспектів державної політики, пов’язаної з тимчасово окупованими територіями на Донбасі та Кримському півострові, синхронізується з вектором зовнішньої політики України, що спрямований на сприйняття в одному ключі дій Російської Федерації з тимчасової окупації цих територій.

Саме на цьому ми побудуємо державну політику щодо реінтеграції тимчасово окупованих територій.    

При цьому, в жодному разі не йдеться про будь-які поступки державі-агресору в питаннях територіальної цілісності та державного суверенітету України. 

Кардинальні зміни можна прийняти за один день, але імплементація завжди займає набагато більше часу. Бо написати нове регулювання набагато простіше, ніж досягти того, щоб воно працювало. Саме тому ми не обмежуємо процес реінтеграції декількома роками, а очікуємо тривалий, глибинний та всеосяжний процес. Коли з часу початку тимчасової окупації сплинуло понад cім років, годі очікувати що зворотний процес може зайняти менше. Розкол, інспірований Росією, ми будемо долати ще досить довго.

Перехідний період

Конфліктний період — з початку АТО 14 квітня 2014 року.

Постконфліктний період триває в конкретному населеному пункті/районі з дати деокупації. Тривалість — 25 років з дня повної деокупації.

Багато вже сказано про те, чому перехідний період триває саме 25 років після деокупації — перш за все, ми спираємось на міжнародний досвід, але і керуємось розумінням того, що для повноцінної реінтеграції перш за все людей має пройти принаймні одне покоління. Вже пішли в школу діти, які народились після початку тимчасової окупації. Нам треба буде пояснити людям, як жити в Україні, щоб вони звикли до нової реальності.

В законопроєкті є два періоди — конфліктний та постконфліктний. Перший триває, поки територія є тимчасово окупованою, другий починається вже після деокупації. При цьому, у нас є міста, які бути короткочасно окуповані у 2014 році — для них постконфліктний період в нашому розумінні вже триває.

Втім, закінчиться перехідний період все одно через 25 років після повної деокупації — оскільки, крім реінтеграції окремих міст і сіл нам все ж треба буде відновлювати єдність держави через здійснення заходів неповторення конфлікту.

При цьому, вибори до органів місцевого самоврядування відбудуться набагато швидше — через 2-6 років після деокупації (одночасно з місцевими виборами у всій країні), щоб вже вони опікувались життєдіяльністю цих територій.

Перехідне правосуддя

Кримінальна відповідальність та амністія

Не підлягатимуть амністії особи, які вчинили злочини, пов’язані з тимчасовою окупацією, що підпадають під один з таких критеріїв:

  1. найбільш серйозні злочини, що підпадають під юрисдикцію МКС (їхній перелік визначено у статті 5 Римського Статуту Міжнародного кримінального суду і включає в себе: злочин геноциду, злочини проти людяності, воєнні злочини, злочин агресії);
  2. умисні тяжкі та/або особливо тяжкі злочини, якщо заподіяно смерть;
  3. умисні тяжкі та/або особливо тяжкі злочини проти життя та здоров’я особи, проти волі, честі та гідності особи, проти статевої свободи та статевої недоторканості особи, проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку.

Іноземці не підпадатимуть під амністію чи звільнення від відповідальності.

Люстрація

Процедура люстрації буде визначена в окремому законі. В залежності від міри участі в окупації та посягання на життя та здоров’я будуть піддані в різній мірі обмеженням такі категорії громадян України, які працювали/служили:

1) у складі окупаційних адміністрацій РФ та забезпечували життєдіяльність тимчасово окупованих територій;

2) у складі окупаційних сил РФ, але при цьому не завдали шкоди життю та здоров’ю громадян;

3) у складі окупаційних сил РФ і завдали шкоди життю чи здоров’ю громадян;

4) у складі вищого керівництва окупаційних сил та окупаційних адміністрацій РФ.

Перша категорія не буде піддана люстрації взагалі.

 

Право на правду

Одним з принципів ООН щодо перехідної юстиції є забезпечення права на правду — права мати доступ до інформації про причини, хід та наслідки збройного конфлікту. Для реалізації цього права, а також задля консолідації всіх зусиль держави щодо збору інформації про правопорушення та злочини, вчинені під час збройної агресії Російської Федерації, ми вже зараз працюємо над створенням нової державної установи — Українського національного центру розбудови миру.

Його метою буде моніторинг дотримання прав людини та норм міжнародного гуманітарного права у зв’язку з тимчасовою окупацією частини території України шляхом збору інформації та документів щодо їх порушення, зокрема, для міжвідомчої координації з метою подальшого захисту та відновлення прав постраждалих осіб та держави у міжнародних судових установах. Для цього Центр буде  вести та наповнювати бази даних осіб, права та свободи яких порушено внаслідок тимчасової окупації, взаємодіяти з неурядовими організаціями щодо документування найбільш серйозних злочинів, вчинених у зв’язку з тимчасовою окупацією.

В результаті його діяльності ми матимемо повну інформацію про порушення прав, зібрану в одному центрі. Це дозволить також впорядкувати державну політику та дії держави як щодо відновлення порушених прав, так і щодо підготовки позовів до Російської Федерації в міжнародних судах.

 

Реституція

Одним з ефективних способів отримати компенсацію за порушені права, включаючи право власності, є звернення до Європейського суду з прав людини із заявами проти Росії. Росія не визнає факт окупації. У Європейському суді з прав людини вже тисячі таких заяв. На жаль, це історія не про швидке рішення, бо розгляд справ у Страсбурзькому суді займає не один рік.

Те саме стосується і компенсації збитків, завданих Україні, як державі. В Європейському суді з прав людини, а також у Міжнародному суді ООН є справи за позовами України до Росії і ми чекаємо на їхнє ефективне вирішення. Міжнародне право передбачає, що держава-агресор після припинення своєї злочинної діяльності має виплатити компенсацію державі, на яку вона напала, а також вжити інших заходів міжнародно-правової відповідальності, які зокрема включають сатисфакцію у вигляді офіційних вибачень та визнання неправомірності власних дій, покарання винуватих, а також надання гарантій неповторення такої політики в майбутньому.

Разом з тим, перш ніж щось відбудовувати нам варто встановити взагалі обсяг пошкодженого майна та завданих збитків. Частково це вже давно роблять органи прокуратури в межах багатьох кримінальних проваджень, але у прокуратури немає і не може бути задачі відновлення пошкодженого майна. Це питання взагалі належить до набагато більш глобальної задачі. Наш законопроєкт передбачає, що одразу після деокупації населеного пункту будуть складатись на місці реєстри майна та об’єктів, які пошкоджені, і які потребують термінового відновлення.

Соціальні гарантії

Виплата пенсій та інших державних виплат громадянам України, які проживають на тимчасово окупованих територіях, гарантується незалежно від місця проживання та наявності статусу внутрішньо переміщеної особи.

Верифікація отримувачів пенсій та інших державних виплат здійснюється відповідно до Закону України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат».

 

Конвалідація

Гарантії права власності та правовий режим майна
на тимчасово окупованих територіях

За фізичними та юридичними особами зберігається право власності, інші речові права на майно, в тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях, якщо таке майно набуте відповідно до законів України.

За державою, територіальними громадами, розташованими на тимчасово окупованих територіях, органами державної влади, органами місцевого самоврядування та іншими суб’єктами публічного права України зберігається право власності, інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях.

Набуття та припинення права власності на нерухоме майно, яке знаходиться на тимчасово окупованих територіях, здійснюється відповідно до законодавства України за межами тимчасово окупованих територій, крім випадків конвалідації відповідних правочинів.

Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони, які є об’єктами права власності Українського народу, військове майно, майно державних органів, державних підприємств, установ та організацій, що знаходяться на тимчасово окупованих територіях і є власністю держави, не можуть переходити у власність інших держав, юридичних або фізичних осіб в інший спосіб, ніж передбачений законами України.

Фізичні особи та суб’єкти господарювання звільняються від плати за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, які:

1) розташовані на тимчасово окупованих територіях;

2) розташовані на території територіальних громад на лінії розмежування;

3) є забрудненими територіями (цей термін визначено в Законі України “Про протимінну діяльність в Україні”;

4) знаходяться в Донецькій чи Луганській областях на відстані до трьох кілометрів від лінії розмежування.

Фізичні особи та суб’єкти господарювання звільняються від плати за користування державним та комунальним майном і концесійних платежів, що здійснюються концесіонером відповідно до умов концесійного договору, у разі розташування об’єкту концесії на тимчасово окупованих територіях.

До деокупації відповідного населеного пункту забороняється примусова реалізація житла (житлових будинків, частин житлових будинків, квартир, кімнат у квартирах, кімнат, житлових секцій чи блоків у гуртожитках, інших жилих приміщень), що розміщене на території тимчасово окупованого населеного пункту.

Намібійські винятки: народження, шлюб, смерть

На окупованих територіях теж триває життя і тому там народжуються, одружуються, розлучаються та вмирають українські громадяни, і держава не може цього заперечувати. Саме тому пропонується до впровадження принцип міжнародного права «Намібійські винятки», згідно з яким документи, видані окупаційною владою, повинні братися до уваги, якщо їх нехтування веде за собою серйозні порушення або обмеження прав громадян. Розгляд державними органами таких документів не означає автоматичного визнання окупаційної влади. Цей принцип вже активно використовується українськими судами, своєю чергою міністерство пропонує спростити їх використання, таким чином розвантаживши суди та позбавити українських громадян з окупованих територій від зайвих травм, які їм вже безумовно завдала окупація.

Конвалідація правочинів, зокрема заповітів, до деокупації

Правочини, вчинені на тимчасово окупованих територіях, можуть бути визнані дійсними в порядку, встановленому цим Законом, за процедурою конвалідації визначеної законом процедури визнання дійсним нікчемного правочину.

До деокупації населеного пункту, конвалідація може бути здійснена щодо  правочинів, щодо яких у законі міститься вимога нотаріального посвідчення. Вони можуть бути визнані судом дійсними в порядку, встановленому Цивільним  кодексом України, за умови, що вони були посвідчені нотаріусами, чиї повноваження визнані окупаційними адміністраціями Російської Федерації.

Заповіти, посвідчені на тимчасово окупованих територіях нотаріусами, чиї повноваження визнані окупаційними адміністраціями Російської Федерації, або посадовими особами окупаційних адміністрацій Російської Федерації, або іншими особами, визначеними за аналогією закону у статті 1251, частині першій статті  1252 Цивільного кодексу України, після смерті заповідача  можуть бути визнані судом дійсними в порядку, встановленому Цивільним  кодексом України.

Перелік нотаріусів, чиї повноваження визнані окупаційними адміністраціями Російської Федерації, має бути визначений відповідно до законодавства.

Після деокупації населеного пункту конвалідація правочинів, вчинених на його території, крім односторонніх правочинів, щодо яких у законі міститься вимога нотаріального посвідчення, здійснюється за адміністративною процедурою в порядку, визначеному цим Законом.

Конвалідація правочинів після деокупації

Конвалідацію правочинів, вчинених на території тимчасово окупованого населеного пункту, після його деокупації здійснюють комісії з конвалідації.

У складі центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого віднесено реалізацію державної політики у сфері конвалідації, з державних службовців формуються національна та регіональні (республіканська Автономної Республіки Крим, обласні, міська міста Севастополя) комісії з конвалідації.

Конвалідація правочинів, вчинених на території тимчасово окупованого населеного пункту, після його деокупації є адміністративною послугою та здійснюється на безоплатній основі відповідно до Закону України «Про адміністративні послуги».

Порядок здійснення конвалідації правочинів, вчинених на території тимчасово окупованого населеного пункту, після його деокупації встановлює Кабінет Міністрів України.

Національна комісія з конвалідації уповноважена переглядати за скаргами заявників та осіб, чиїх прав, обов’язків або охоронюваних законом інтересів стосується правочин, рішення регіональних комісій з конвалідації, в тому числі щодо відмови у здійсненні конвалідації.

Комісії з конвалідації ухвалюють рішення протягом одного місяця з дня надходження заяви, скарги.

Із заявами про здійснення конвалідації правочинів, вчинених на території тимчасово окупованого населеного пункту, після його деокупації до регіональних комісій з конвалідації мають право звернутись:

1) фізичні особи, чиїх прав, обов’язків або охоронюваних законом інтересів стосується правочин, їхні представники та законні представники;

2) юридичні особи (крім окупаційних сил та окупаційних адміністрацій Російської Федерації), чиїх прав, обов’язків або охоронюваних законом інтересів стосується правочин, їхні представники;

3)  Уповноважений Верховної Ради України з прав людини в інтересах осіб, чиїх прав, обов’язків або охоронюваних законом інтересів стосується правочин, які через фізичний стан, недосягнення повноліття, похилий вік, недієздатність або обмежену дієздатність неспроможні самостійно захистити свої права і свободи.

Не підлягають конвалідації такі правочини, вчинені на території тимчасово окупованого населеного пункту, після його деокупації:

1) які пов’язані з відчуженням майна, що перебуває у державній або комунальній власності;

2) внаслідок яких у фізичних чи юридичних осіб виникли боргові або інші зобов’язання перед державою-агресором, окупаційними силами чи окупаційними адміністраціями Російської Федерації.

Комісія з конвалідації уповноважена відмовити заявникові у здійсненні конвалідації у разі, якщо:

1) правочин, щодо якого подано заяву, не стосується прав, обов’язків чи охоронюваних законом інтересів заявника;

2) заявником є недієздатна особа, окупаційні сили чи окупаційні адміністрації Російської Федерації або представник особи, який не має документально підтверджених повноважень;

3) звернення заявника щодо здійснення конвалідації правочину вже було розглянуто по суті, а до нової заяви не додано додаткових документів;

4) заявник не подав усіх визначених законодавством документів, необхідних для проведення конвалідації;

5) заява стосується конвалідації правочину, який не підлягає конвалідації.

Майбутнє (що після деокупації?)

Демілітаризація

Протягом року з дати деокупації останнього тимчасово окупованого району відповідної області (Автономної Республіки Крим, міста Севастополя) громадяни можуть добровільно здати органам Національної поліції України зброю, боєприпаси, вибухові, інші речовини і предмети, що становлять підвищену небезпеку для оточення, а також інше озброєння, військову техніку та інше військове майно, або вказати на їхнє місцезнаходження без притягнення до кримінальної відповідальності за їх викрадення, привласнення, незаконне поводження з ними

Перехідні адміністрації

Ми передбачаємо декілька варіантів функціонування місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування на деокупованих територіях під час постконфліктного періоду. А саме законом буде передбачена можливість в залежності від ситуації створювати перехідні державні, міжнародні перехідні, військово-цивільні адміністрації.

Міжнародні перехідні адміністрації зможуть утворюватись у випадку укладання відповідних міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, на деокупованих територіях на час постконфліктного періоду. Фактично ми кажемо про адміністрацію на випадок введення миротворчого контингенту в зону конфлікту, яка зможе координувати вирішення гуманітарних проблем, безпеки та нормалізації життєдіяльності населення, забезпечити правопорядок до формування у встановленому законом порядку органів місцевого самоврядування. Подібний формат використовувався у Хорватії під час війни за незалежність, де була створена Тимчасова адміністрація Організації Об'єднаних Націй для Східної Славонії, Барані та Західного Срема (UNTAES) — колишня місія ООН з підтримання миру в східній частині Хорватії у 1996—1998 рр. Встановлена Радою Безпеки ООН резолюцією 1037 від 15 січня 1996 року. Задачами цієї адміністрації було відстежування процесу демілітаризації цих районів, реформа місцевої поліції, забезпечення мирної реінтеграції території до складу Хорватії та проведення виборів. 

 

Інші аспекти повернення до мирного життя

Протягом шести місяців після завершення конфліктного періоду здійснюються заходи щодо:

1) утворення перехідних державних, міжнародних перехідних або військово-цивільних адміністрацій;

2) розв’язання гуманітарних проблем;

3) охорони та оборони Національною гвардією України окремих об’єктів;

4) визначення об’єктів, які потребують відновлення, та завданої шкоди;

5) відновлення обігу національної валюти;

6) демілітаризації;

7) забезпечення правопорядку та правосуддя;

8) вирішення питання звільнення осіб з місць несвободи.

Протягом не менше ніж двох років після закінчення конфліктного періоду здійснюються заходи національного діалогу.

Після закінчення конфліктного періоду  на деокупованих територіях відновлюється функціонування української мови як державної.

Економіка перехідного періоду

Економічне відновлення Донбасу
та території пріоритетного розвитку

Запропоновані в проєкті Закону території пріоритетного розвитку передбачають особливий режим інвестиційної діяльності на Донбасі. Ми наразі працюємо над тим, щоб наповнити цю ідею конкретним змістом — в тому числі з урахуванням нещодавно ухваленої  Концепції економічного розвитку Донецької та Луганської областей до 2030 року. Законодавство про вільні економічні зони давно і безповоротно застаріло, тому ідея територій пріоритетного розвитку — це спроба закласти нові сенси та донести їх зрозумілими для суспільства словами.

Концепція передбачає створення трьох типів моделей територій пріоритетного розвитку: на території громад, прилеглих до тимчасово окупованих територій, на всій території Донецької та Луганської областей, на території окремих виробничих та рекреаційних кластерів, зокрема інноваційних та індустріальних парків із спеціальним режимом інноваційно-інвестиційної діяльності, що передбачатиме стимулюючі умови у сфері оподаткування, кредитування та митної політики для кожного окремого типу моделей.

Крім цього хотілося окремо виділяти, що Концепція передбачає:

  • запровадження нових інструментів захисту інвестицій, зокрема відкриття філіалів міжнародних комерційних арбітражів з розповсюдженням їх юрисдикцій на території пріоритетного розвитку Донецької та Луганської областей;
  • створення системи страхування від військових та політичних ризиків;
  • сприяння законодавчому закріпленню незмінності умов оподаткування господарської діяльності інвесторів, що будуть впроваджені в рамках реалізації Концепції;
  • запровадження на територіях пріоритетного розвитку експерименту із створення можливостей для зміни системи контролю з боку державних органів на функцію добровільного страхування відповідальності власників бізнесу;
  • удосконалення регуляторно-податкового законодавства, насамперед для мікро- та малого бізнесу, що мотивуватиме місцеве населення до розвитку підприємницької діяльності, самозайнятості та створення робочих місць з конкурентним рівнем заробітної плати;
  • встановлення механізмів компенсації суб’єктам підприємницької діяльності матеріальних збитків, завданих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, що спричинило руйнування та пошкодження нерухомого майна (основних засобів) на територіях Донецької та Луганської областей, на яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі;
  • запровадження проектів приєднання до високотехнологічних європейських та світових кластерів;
  • сприяння розташуванню виробничих потужностей зарубіжних компаній для насичення продукцією внутрішнього ринку та експорту до США, ЄС та інших країн у зв’язку із зміною світового розподілу виробничих зв’язків;
  • трансформація вугільної галузі Донецької та Луганської областей, зокрема шляхом створення енергетичних індустріальних парків на базі окремих державних вугільних шахт за участю міжнародних енергетичних корпорацій;
  • технічне переоснащення та модернізація шахт, зокрема систем вентиляції і дегазації шахт для забезпечення безпеки гірників;
  • реалізація комплексних програм та проектів трансформації вугільних регіонів, які сприятимуть диверсифікації економіки шахтарських монофункціональних міст, та заходів щодо пом’якшення негативних соціально-економічних наслідків у разі закриття вугледобувних та вуглепереробних підприємств;
  • створення транспортно-логістичних кластерів та базових логістичних центрів складування, переробки та сортування вантажів з урахуванням переорієнтації транспортних потоків;
  • модернізація залізничної магістралі та її інфраструктури, насамперед залізничних шляхів “Попасна - Сватове - Куп’янськ” та “Новозолотарівка - Лиман”, збільшення пропускної спроможності перегону “Запоріжжя - Комиш-Зоря - Волноваха” та будівництво залізничної гілки, яка з’єднає ділянку залізничної лінії “Лантратівка - Кіндрашівська-Нова” із залізничною мережею України;
  • підвищення якості транспортного сполучення між північною та південною частинами Донецької та Луганської областей шляхом капітального ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення;
  • відновлення транспортного пасажирського та вантажного повітряного сполучення з аеропортом “Краматорськ” на умовах його спільного використання з Повітряними Силами Збройних Сил, розвиток аеропортів “Маріуполь” та “Сєвєродонецьк” за умови забезпечення гарантованої безпеки польотів повітряних суден у районі аеропортів “Маріуполь”, “Сєвєродонецьк” та “Краматорськ”;
  • здійснення заходів з популяризації привабливого інвестиційного іміджу Донецької та Луганської областей для диверсифікації виробництва підприємств з інших країн та фінансування проектів державно-приватного партнерства на територіях, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту Російської Федерації проти України;
  • залучення потенціалу економічної дипломатії для просування товарів та послуг Донецької та Луганської областей на міжнародні ринки та диверсифікації географічної структури зовнішньої торгівлі з мінімізацією критичної залежності від окремих держав та ринків збуту;
  • розширення механізмів залучення соціально відповідального бізнесу, зокрема щодо відбудови зруйнованої внаслідок збройної агресії Російської Федерації соціальної інфраструктури та житла.

І це лише далеко не повний перелік рішень, які передбачені Концепцією економічного розвитку Донецької та Луганської областей.

Простір ідей

Вище ми окреслили засади державної політики перехідного періоду. Для того, щоб дізнатись більше — можна ознайомитись із розробленим Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України проєктом Закону України «Про державну політику перехідного періоду» та супровідними матеріалами до нього. 

Нині тут розміщений текст законопроєкту станом на 17 грудня 2020 року, втім, вже незабаром можна буде ознайомитися з оновленою редакцією.

Також ви можете надати свої зауваження та пропозиції у формі для звернень громадян

  •  

 

Концепція політики перехідного періоду

Визначення конкретного переліку заходів, що здійснює держава як в процесі деокупації, так і реінтеграції на принципах верховенства права, законності, унітарності та територіальної цілісності України, дотримання норм міжнародного права, рівності всіх перед законом, поваги до людської гідності, недоторканності права власності, невідворотності покарання за найсерйозніші злочини, забезпечення функціонування української мови, прав ВПО, корінних народів та національних меншин

Держава-окупант та наслідки окупації

Державою-агресором і державою-окупантом є Російська Федерація, яка здійснила та здійснює збройну агресію проти України, окупувала частину території України.

Російська Федерація відповідно до принципів і норм міжнародного права як держава-окупант несе відповідальність за порушення прав і свобод цивільного населення та майнову і моральну (немайнову) шкоду, завдану Україні, юридичним та фізичним особам внаслідок збройної агресії. Відшкодування майнової та моральної (немайнової) шкоди, завданої Російською Федерацією як державою-агресором, державою-окупантом у повному обсязі здійснює Україна у встановленому порядку, з подальшим пред’явленням вимог про відшкодування шкоди до Російської Федерації. Україна вживатиме всіх можливих заходів для стягнення з Російської Федерації компенсацій, передбачених частиною шостою цієї статті.

Тимчасова окупація Російською Федерацією частини території України незалежно від її тривалості є незаконною і не створює для Російської Федерації жодних територіальних прав. Україна не несе відповідальності за  дії Російської Федерації чи її окупаційних сил та окупаційних адміністрацій або за прийняті ними  рішення. Діяльність окупаційних сил та окупаційних адміністрацій Російської Федерації, що суперечить нормам міжнародного права, є незаконною, а будь-який виданий у зв’язку з такою діяльністю акт є недійсним і не створює жодних правових наслідків, за винятком випадків, пов’язаних зі встановленням фактів народження, смерті, укладання та розірвання шлюбу на тимчасово окупованих територіях, а також конвалідації правочинів.

Нормативно-правові акти окупаційних сил та окупаційних адміністрацій Російської Федерації є нікчемними, не створюють жодних правових наслідків. Нікчемність цих актів  не підлягає оскарженню та не може бути скасована.

Право на освіту

Запропонована нами модель — це атестація випускників, перевірка наявності в них тих компетенцій, які повинна мати людина з відповідним рівнем освіти за українськими стандартами. При цьому, так чи інакше, ми братимемо до уваги документи про освіту, видані на тимчасово окупованих територіях.

При цьому точно не йдеться:

  • про визнання таких документів — використовуватись можуть лише українські документи, хай навіть вони і видані з урахуванням документів, виданих на ТОТ
  • про необхідність повторно навчатись — принаймні на рівні середньої освіти для отримання відповідного свідоцтва достатньо пройти атестацію. на вищих рівнях освіти певний строк навчання необхідний, оскільки ми одразу говоримо, що за певними спеціальностями без такого навчання отримати український диплом неможливо. Втім, є очевидним, що під час такого курсу навчання особи отримуватимуть лише ті знання та навички, які вони не могли або не змогли отримати під час навчання на ТОТ.

Тимчасово окуповані території

Тимчасово окуповані території — частини території України, в межах яких окупаційні сили, окупаційні адміністрації Російської Федерації встановили та здійснюють ефективний загальний контроль, а саме:

1) сухопутна територія у межах Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, окремих районів,  міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, внутрішні води України цих територій;

2) внутрішні морські води, прилеглі до сухопутної території, визначеної пунктом 1, і територіальне море України навколо Кримського півострова;

3) надра під територіями, визначеними пунктами 1, 2, та повітряний простір над цими територіями.

Тимчасово окуповані території України є невід’ємною частиною території України, на які поширюється дія Конституції та законів України.

Лінію розмежування, межі та перелік районів, територіальних громад, частин їхніх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях, визначає Президент України як Верховний Головнокомандувач Збройних Сил України за поданням Міністерства оборони України, підготовленим на основі пропозицій Генерального штабу Збройних Сил України.

На тимчасово окупованих територіях не здійснюється діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, окрім:

1) розвідувальної діяльності, яка здійснюється з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про розвідку»;

2) контррозвідувальної діяльності;

3) оперативно-розшукової діяльності;

4) негласних слідчих (розшукових) дій та інших заходів кримінального провадження;

5) заходів боротьби з тероризмом;

6) заходів з відновлення територіальної цілісності України в межах міжнародно визнаного державного кордону та забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях, передбачених Законом України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях»;

7) заходів, передбачених Конвенцією про захист культурних цінностей у разі збройного конфлікту, Виконавчого регламенту та двох протоколів до неї.

Контррозвідувальна, оперативно-розшукова діяльність, заходи боротьби з тероризмом, негласні слідчі (розшукові) дії та інші заходи кримінального провадження на тимчасово окупованих територіях здійснюються уповноваженими державними органами та військовими формуваннями за наявності відповідних можливостей.

Бенефіти прийняття законопроєкту

Соціальні зв’язки з Україною

Держава зацікавлена у збереженні зв’язку з населенням на окупованій території. Для цього люди мають можливість цей зв’язок підтверджувати, через процедури визнання фактів народження, шлюбу, розведення, смерті. А крім цього мати можливість підтвердити свою освіту, отриману на тимчасово окупованих територіях.

Люди отримають більш стійкі соціальні гарантії

Соціальний захист це один з конституційних обов’язків української держави.  Тим більш це один з аргументів у протидії ворожій пропаганді коли окупант готовий годувати населення в окупації виключно лапшею на вуха про світле майбутнє, українська держава протягає руку допомоги. Наш ключовий меседж для мешканців окупованих територій полягає в тому, що вони такі ж громадяни України як і ті, хто живе на вільній території і тому ніхто в них не забере той соціальний захист який їм належить по праву.

Законопроєкт спрощує ряд бюрократичних процедур, перетин лінії розмежування, отримання паспортів, питання податків та зборів

Основна мета спростити життя тим людям які живуть на окупованій території і тим які на цю територію вимушені їздити. Ті процедури, які склалися на сьогодні протягом останніх 6 років є незручними ані громадянам, ані державі. Настав час спростити життя усім окрім окупанта. Люди мають бачити різницю між Україною та окупацією, особливо у контексті переваг та можливостей.

Люди отримають розуміння політики держави щодо Донбасу та Криму

Люди не будуть підтримувати дії держави, які вони не розуміють. Саме тому наша політика щодо окупованих територій, їх деокупації та подальшої реінтеграції має бути послідовною, логічною та окреслювати прогнозовані наслідки для громадян. Більше того для розуміння логіки дій держави люди мають знати правду про злочини вчинені окупантом, саме тому ми забезпечуємо нашим законом право на правду.

Прийняття законопроєкту створить цілісне законодавче підґрунтя для реалізації державної політики перехідного періоду. Визначення основних аспектів постконфліктного регулювання дозволить як внутрішньо переміщеним особам, так і мешканцям тимчасово окупованих територій прогнозувати правові наслідки діяльності та мати правомірні очікування щодо дій держави після деокупації.

Гарантії для жертв злочинів

Справедливість неможлива без притягнення до відповідальності злочинців і без належної компенсації жертвам цих злочинців. Для цього ми запроваджуємо перехідну юстицію. Наш меседж до громадян не змінний воєнні злочинці будуть покарані, а всім постраждалі від їх злочинів отримають відшкодування. Без цього збройний конфлікт не буде вважатися закінченим для людей.

Прийняття закону сприятиме деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій, а також створить передумови для відновлення порушених прав людини.